Petr Fiala předsedou ODS a my
František Mikš

Revue Politika 3/2014

Vzhledem ke zvolení jednoho ze zakladatelů Centra pro studium demokracie a kultury a spolupracovníka Revue Politika předsedou ODS považujeme za vhodné se jako redakce k této skutečnosti vyjádřit. Přinášíme proto editorial šéfredaktora partnerského časopisu Kontexty Františka Mikše, který se tomuto tématu věnuje.

-------

Čtenáři nejspíše očekávají, že se jako šéfredaktor vyslovím k nedávným politickým událostem, zejména k tomu, že se náš dlouholetý kolega nečekaně stal předsedou Občanské demokratické strany. Není to pro mě snadné. Nechci opakovat to, co již řekl sám či o něm řekli jiní, nehodlám se ani pouštět do „zasvěcené“ analýzy dalšího vývoje, na kterou je příliš brzy. Místo toho nabídnu osobní pohled a několik důvodů, proč si myslím, že má Petr Fiala pro vysokou politiku nezbytné předpoklady, a tedy i šanci ve své nelehké úloze uspět.

1. Nebojí se vést zdánlivě beznadějné bitvy a podstoupit při tom nutnou míru rizika. Koneckonců v takové situaci jsme se před mnoha lety poprvé setkali. Bylo to v roce 1988 na tajné schůzce redakcí samizdatových časopisů, na jejichž přípravě jsme se podíleli. Já byl na setkání za revue Střední Evropa – brněn­ská verse, Petr Fiala za samizdatový vysokoškolský časopis Revue 88. Oba jsme tehdy byli zapojeni do neoficiálních intelektuálních a vydavatelských aktivit, což obnášelo určité riziko. Ovšem s tím rozdílem, že já byl v té době údržbářem a topičem (neměl jsem tedy moc co ztratit), zatímco on dokončoval vysokou školu a za jeho aktivity mu hrozilo vyloučení. A co víc: redaktoři Revue 88 uváděli v časopise plně svá jména a veřejně ho předkládali vystrašeným univerzitním profesorům k debatě, zatímco my jsme působili v „ilegalitě“ (jak jsme se tehdy mylně domnívali), v přítmí kotelen a bytů. Již tehdy jsem věděl, že se Petr Fiala účastní i neoficiálních křesťanských aktivit, především v okruhu tajně vysvěceného biskupa Stanislava Krátkého. Vzhledem k tomu, že měl před sebou celý rok komunistické vojny (zatímco já v kapse modrou knížku), jsem si jeho odvahy opravdu cenil. Míra osobního rizika, které tehdy podstupoval, byla vysoká a naděje na změnu zdánlivě žádná. Napadá mě: Co je proti tomu dnešní předsednictví v ODS, byť se tato strana ocitla v nejhlubší krizi během své existence?!

2. Je ideově vyhraněný, ale nikoli ideologický. Petr Fiala se nestane a myslím, že se ani stát nechce novou Margaret Thatcherovou, jak novináři rádi papouškují jeho žertovnou nadsázku na volebním kongresu. Ostatně v poměrném volebním systému, kde se vláda skládá ze tří často programově nesourodých stran, něco takového není možné. Navíc takový styl jednání nemá v povaze: jeho síla spočívá ve schopnosti nalézat rozumné kompromisy, v umění racionálního přesvědčování a v umírňování zbytečných, neplodných konfliktů, to vše při zachování jasně vymezených hranic, ideových i morálních. Mnohokrát jsem se o této jeho schopnosti mohl přesvědčit a myslím, že je to přesně ten přístup, který dnes české pravici chybí. Umět s politickými konkurenty komunikovat, najít přijatelný kompromis, ale nezradit přitom své ideové pozice a voliče, jak se to v minulosti občanským demokratům stávalo.

3. Politologické vzdělání a dlouhodobý zájem o ODS. Není pravda, že je Petr Fiala v ODS nováčkem, byť nikdy nebyl řadovým straníkem. Politiku občanských demokratů vždy pozorně sledoval a vyhodnocoval, zvláště v dobách, kdy se dostávala do krize. Od roku 1997 jsme spolu dva roky psávali pravidelné měsíční komentáře o české pravici, poté v různých obdobích každý zvlášť. Snažili jsme se upozorňovat na různá nebezpečí, jimž se ODS vystavovala, a také ji před některými kroky varovat. Přestože byly naše texty některými členy ODS velmi ceněny, jejich vliv byl omezený a z hlediska strategie vedení strany většinou vyzněly naprázdno. Nyní má Petr Fiala možnost prověřit v praxi to, o čem dlouhé roky přemýšlel a psal. Je tedy po intelektuální stránce velmi dobře připraven a zná politiku ODS mnohem lépe než drtivá většina „zasloužilých“ straníků.

4. Prověřené manažerské schopnosti. Vzpomínám na vášnivé debaty o roli intelektuálů v politice, pozitivní i negativní, které se u nás vedly na počátku devadesátých let. Takové diskuse bohužel dávno utichly a zapadly, nejspíše proto, že žádní intelektuálové v české politice už nejsou, byli nahrazeni technokratickými pragmatiky. Petr Fiala je nesporný intelektuál, autor řady knih a statí, ale i přes tento „idealistický handicap“ (jak se někdy říká) disponuje výjimečnou praktičností a manažerskými schopnostmi, což je kombinace, jež se objevuje zřídka. Za důležité rovněž považuji, že byl během posledních deseti let, kdy vykonával nejvyšší manažerské a řídící funkce, vždy úspěšný a nikdy se neobjevilo ani zrnko podezření, že by jednal nepoctivě či se nějak obohatil.

5. Nezbytný kulturní rozhled. V neposlední řadě mě uklidňuje, že v čele pravicové politické strany bude stát člověk s velkým kulturním rozhledem a porozuměním. Člověk, který má nejen rád divadlo, film, výtvarné umění a hudbu, ale především celý život vášnivě čte a rozšiřuje si své obzory – od románů a poezie po nejrůznější paměti, úvahy i odborné práce o kultuře či náboženství. Tedy osobnost schopná podívat se na složitou lidskou situaci i z jiné než z politické (politologické) perspektivy, jež má nutně své limity. Neboť světu, v němž žijeme a jejž utváříme, nelze porozumět na základě pouhé (byť seberacionálnější) analýzy nejrůznějších zájmů, ať již ekonomických či jiných. O nezbytnosti plodné provázanosti kulturní a politické sféry jsme na stranách našich časopisů mnohokrát psali a tento cíl je také od počátku „vetkán“ do stanov CDK. Realitou bohužel je, že mezi pravicovými politiky a mnohými představiteli české kultury a vzdělanosti byl v minulých letech vykopán hluboký příkop a došlo k řadě zbytečně vyhrocených střetů. Jsem přesvědčen, že nový předseda ODS bude pracovat na tom, aby se i toto zlepšilo.

Text původně vyšel v časopise Kontexty 1/2014

 

 


 


A my? Skoro tak geniální

A my? Skoro tak geniální oslava génia, jako když ten čtyřletý klouček zvolal Bohdá že žízní nezhyneme. - poznamenal pan ředitel.

- Uvidíme za deset let, opáčil pan doktor Vlach ... čeho se ODS podaří dosáhnout. Třeba http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2014030901

(zaznamenal Saturnin)

Kdy že to uvidíme? Za DESET

Kdy že to uvidíme? Za DESET let? Ale kdo nám to za těch deset let připomene, že se máme pídit po dávno zaniklé straničce, jejíž labutí písní byla volba génia za předsedu? ////

A že prý mezi pravicovými politiky a mnohými představiteli české kultury byl v minulých letech vykopán hluboký příkop? A kdo by tak měli být ti pravicoví? Mach a Matějka? Ti si s tím hlavu nelámou. Nebo že by tím pan autor mínil někoho jiného? Šláfenberka určitě ne - ten sám sebe za pravicového nepovažuje, a s umělci je jedna ruka - když mu zrovna nelezou do brusele. A s umělkyněma z Pussy Riot taky. ////

Ale každopádně tu máme ten příslib, že nový předseda ODS bude pracovat na tom, aby se i toto zlepšilo. Skamarádí se se Svěrákem. Možná se i ožení s nějakou herečkou ... ////

ano, pan Fiala má co

ano, pan Fiala má co zlepšovat, .....ale musí hlavně navázat na vše dobré, co před ním udělala Nečasova vláda, s přispěním některých dalších (Kalousek)....a vytrvat !!
Socani spolu s vymaštěnci z ANO to budou určitě chtít bourat..... např. nejdříve rozpustí finanční policii a pak budují nějakou Kobru (?), po vzoru Slováků ??!!
Naštěstí ČNB a unie bank jim ten nesmysl s centrálním registrem účtů nedovolí...Ufff.
Němeček už začíná nalévat do nemocnic miliardy, podle hesla proč mají platit nemocní, když mohou platit všichni.....ale jakým klíčem a podle čeho ???
Marksová Leninová chce nabrat na úřady práce opět ca. 1200 nových lenochů....??!!
Pod heslem "fungující" stát vyměnili na ministerstvech ca. 120 lidí za pár dnů....daleko více, než dosud primát držící Rusnokova vláda!!! A jak řvali když Topolánek vyhlásil "noc dlouhých nožů".....a teď doslova týden dlouhých nožů.....n-tsss.

PS. ...ale jak zabránit další devalvaci úspěchů vlád ODS.....????

Pravý kompetenční rachot

Pravý kompetenční rachot nastane přijetím zákona o státní službě, pokud ten cirkus tak dlouho vydrží.

Britský euroskeptik a

Britský euroskeptik a konzervativec John Laughland řekl, že Rusko si v devadesátých letech za Jelcina zažilo hlubokou hospodářskou krizi, téměř rozpad státu. A Rusko se z toho poučilo a vrací se k tradičním hodnotám, práci a výkonu, rodině. A komunismus se z Ruska odstěhoval na Západ a v určité soft verzi komunismus s lidskou tváří dnes vládne v EU. Dnešní Evropskou unii založil italský komunista Altiero Spinelli. Laughland řekl, že Rusové vyhnali marxismus a ten se usídlil v EU...

Zdroj :

Zdroj : http://euportal.parlamentnilisty.cz/
Palec nahoru !! :-))

Ano..:-) je to z toho

Ano..:-) je to z toho rozhovoru s Haasem.. no a co:-).. máte zarděnky? ..nedrbejte se.. jsou z toho vošklivé boláky:-):-)

Jo, z českých nácíčků vyrážku

Jo, z českých nácíčků vyrážku opravdu mám. Nejen až dnes. To, myslím, je tady o mně vcelku dobře známo.

Největším problémem toho

Největším problémem toho chlapce - povstalce z hor je, že ve své omezenosti nebo mladické nerozvážnosti stále neví, kam by se zařadil.

Joo děvče, nácky nehledejte v

Joo děvče, nácky nehledejte v Čechách to musíte na "Majdan" do Brusele anebo ke strýčkovi Samovi... dal jsem Vám vybrat, kam to máte blíž...:-):-):-)

Hele, Putinova hlásná troubo,

Hele, Putinova hlásná troubo, co takhle máznout sem zas nějakou gloria.tv ?
Třeba tady, pravoslavný kněz Libor Halík, z pravoslavné církve ovšem vyobcovaný, krásný kousek !
http://cs.gloria.tv/?user=416
A to motto ! : "Bůh miluje kající hříšníky a nenávidí nekající. Umělý potrat je vražda. Peklo je plné vrahů a homosexuálů i lhářů. Pravdomluvní křesťané jsou v nebi. An abortion is a murder, the hell is full of murderers, because without a repentance is not a forgiveness. God hates the unrepenting sinners and loves repenting sinners. He therefore destroyed Sodom, he destroyed all the world by the flood in the days of Noah, but he saved Ninive."
:-))
Není půvabný ?

Není.. jsem ateista..

Není.. jsem ateista.. ortodoxní!!!!!:-):-):-)

To ortodoxní bych ponechal,

To ortodoxní bych ponechal, akorát toho ateistu bych nahradil hňupem.

A tak ... :-) Já se hádám

A tak ... :-) Já se hádám toliko o (politický) názor, pane Janyško. Ale to Vy přece taky, a každý den, a jak ! Neslyšel jste za léta ode mě, že bych Vám to vytýkala. Občas si z vás, D.O.S.ťáků dělám legraci, to jo. Za víc ten spolek nestojí. Teď ale koukám, co za orgie dokázali rozpoutat z PL a jejich klonů (a že jich je!) a nestačím se divit. Podobné to bylo kolem prezidentské volby. Stále titíž lidé, pořád dokola a Putinovu kágébáckou metodu (již jsem popsala), kdy se z politických oponentů udělají jednoduše fašisté, předvádějí na všech existujících českých webech. Bohužel, jsou to ale matláci, řekla bych rovnou dětinové. :-)

Milá paní... ukrajinská krize

Milá paní... ukrajinská krize jasně přispěla k zprůhlednění politické scény nejen v Česku... už víme, kdo je nácek... a to je podstatné.. Je to mnohdy překvapující.. mnohdy zarmucující, ale postoj k této krizi je jasným lakmusovým papírkem... a už NIKDO to neokecá....

Hodnocení nechte na

Hodnocení nechte na voličích.. jestli bude pokračovat jak začal - podporou fašistů na Ukrajině - tak ho čeká osud Sládka.....

Vy jste tady, jiriku, spolu

Vy jste tady, jiriku, spolu se Ševečkem (u něj je to pochopitelné) za Putinovu hlásnou troubu, co ? :-)

Obhajovat putinovský fundamentálně pravoslavný ruský nacionalismus je strašně lehké a jednoduchý je vcelku i mustr : Oponenty Putina nejsou socialisté, liberálové nebo jiná ruská politická uskupení, namísto toho čelí „čečenským teroristům, estonským fašistům, gruzínským rusofobům, ukrajinským neonacistům, americkým imperialistům, západním konspirátorům a obecně všem, kteří mají v úmyslu zničit, rozdělit nebo přinejmenším ponížit Rusko. V této paranoidní atmosféře nepředstavují Putinovi oponenti legitimní politickou opozici, ale „pátou kolonu“ Západu, zrádce, kteří (Putinovými slovy) krouží kolem zahraničních ambasád jako šakalové.“
:-)

Kam chodíte opisovat, je také jasné. Klony Parlamentních listů Freeglobe, europortály, gloria.tv s podtitulkem "The more catholic, the better", a další, praskají ve švech. Vaše nasazení je ovšem obdivuhodné. :-)

Do seznamu škůdců Ruska,

Do seznamu škůdců Ruska, kteří všichni mají v úmyslu to či ono, ovšem paní S.Š. zařadila americké imperialisty neprávem. Co by za to ti američtí imperialisté dali, kdyby věděli, co vlastně mají v úmyslu. ////

Bruselští rádoby-imperialisté jsou jen o trochu čitelnější. Rádi by celému světu ukázali, jak vládnou EUropě a přilehlému vesmíru. Samozřejmě nikdy neprozradí, k čemu by tu moc použili. Naštěstí také ale netuší, JAK by tu kýženou moc získali. Dosavadní pokusy - jako Bruselem vyprovokovaný puč v Kyjevě - jsou spíše srandovní nežli nadějné. ////

Paní S.Š., co jste říkala na

Paní S.Š., co jste říkala na rozhovor Tomáše Haase? Ptám se bez škodolibosti, ale naprosto vážně. Pro jistotu dávám odkaz:

http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Putin-to-dela-dobre-a-Rus...

Pane Zeolit... dočkáte se

Pane Zeolit... dočkáte se akorát nálepky pro pana Haase.. ničeho víc není ta osoba schopna....:-):-) a je to tady...:-):-)

Vyděsil mě, docela po pravdě,

Vyděsil mě, docela po pravdě, pane zeolite. Nevím, co se mu stalo. Může to souviset s jeho současným zaměstnáním, jiné vysvětlení nemám. Teď mě napadá : to mně taky už jeden borec (jinde) napsal, že o svobodě, která vládne v Rusku, se Američanům ani nezdá. Myslel to podle všeho vážně. To je ovšem komunista (ten pisatel). Tohle je z podobného kadlubu.

Já jsem něco podobného

Já jsem něco podobného napsala, pane migu ? Opravdu ?

migu, pravdoláskaři

migu, pravdoláskaři nepotřebují nová fakta.....je to v nich, jak v koze.....!!!
Pan Haas provedl zřejmě nejlepší analýzu situace ( alespoň co jsem dosud četl ),....ale podle nich v tom není ta správná eurounijní pravda-láska a něha...n-tsss, n-tsss.

PS. ...Veškrno, Veškrno....cos nám tady zanechal

Paní S.Š., moc Vám děkuji za

Paní S.Š., moc Vám děkuji za odpověď.

Blbá odpověď.. taky

Blbá odpověď.. taky odpověď....

Milý bájivě lhavý Kájo, F-

Milý bájivě lhavý Kájo, F- Mikš není žádný kamarád z kostela, protože jako agnostik do kostela nechodí. Jeho text je editorial prvního letošního čísla časopisu Kontexty, takže nemohl být jako analýza zamýšlen, ale ve srovnání s těmi škrabáckými obrpitominami, co sem cpete jako vzory myšlení, je to přímo doktorská disertace.
Ps. už jste navštívil odborného lékaře?

Oni ti dva veleduši, Jiřík s

Oni ti dva veleduši, Jiřík s Kajanem, milý jome, nejsou schopni pochopit svůj stav.

Pro pan Hrbka, ktery napsal

Pro pan Hrbka, ktery napsal --

"Jen tak pro zajímavost - v roce 2009 byla čistá inflace -0,9 %, ale to ČNB nezajímalo. V roce 2012 byla 1,1 %, v roce 2013 podle čtvrtletí 1,0;, 1,1; 1,3; 1,4 %, takže žádné nebezpečí "deflace" nehrozilo. Všechny údaje jsou čerpány přímo z ČNB."

Kdyz jsme debatovali o CNB, upozornil jsem na to, ze NEJDRIVE, a to NAHLE, klesla inflace v Nemecku na 0,6%...coz okamzite donutilo ECB snizit urokovou sazbu o 0.25%, a ze ve stejne chvili CNB se rozhodla k zasahu, protoze -- za 1) nase ekonomika znacne zavisi na situaci v Nemecku, a za 2) podle dohod, CNB byla zrejme vcas informovana ECB... Vy uvadite kvartalni vysledky, ktere nemusi vzdy vyjadrovat konkretni situaci a rychle se menici trend, coz se prave stalo. Ze zadne nebezpeci deflace nehrozilo, ani podle Klause a ani podle vas? :-)))

Po tom zasahu ne, protoze jejich modely zachycuji nastupujici trend, a tak ho zachytili. A co LEDEN 2014...? Ktery jeste nemate zahrnut v 1. kvartalu 2014? Vzdyt inflace v ceske republice NAHLE a OSTRE klesla -- na 0.2% -- nejnizsi za 4 roky, a CR se ocitla na prahu zacinajici DEFLACE?! Proto se cilovalo na 2%, aby se tomuto nejak predeslo, ne?
Jak to, ze nam tedy deflace nehrozila a nehrozi, kdyz nam deflace tuka na dvere? ;-))))

Czech Inflation Falls To Four-Year Low

2/12/2014 3:22 AM ET
Consumer price inflation in the Czech Republic eased to the lowest level in more than four years in January, figures released by the Czech Statistical Office showed Wednesday. Inflation weakened sharply to 0.2 percent in January from 1.4 percent in December and 1.1 percent in November. This January figure was lowest since October 2009. Economists were looking for an inflation rate of 0.4 percent for January.

Tedy , to je udaj ceskeho statistickeho uradu. Vy jste skoncil prosincem 2014, a udelal jste ZAVER. tak postupuji UREDNICI. A ted budete cekat az na vysledek prvniho kvartalu 2014, na duben, az se to zverejni, ze? Ale mezitim, uz leden 2014 bankerum hlasi, ze inflace 1,4% z prosince jim dramaticky klesla na 0.2 v lednu, a tedy -- maji cekat az do dubna, jako UREDNICI...? :-)))

Vážený viki, samozřejmě, že

Vážený viki,

samozřejmě, že znám http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cisc021214.docx.

Jenže jedna vlaštovka jaro nedělá.

Jsou ale některé otázky.
1. Je deflace jako taková skutečně tak škodlivá nebo je nutno vzít v úvahu i strukturální efekty?
2. Jestli opatření ČNB "fungovalo" v prosinci, jak to, že nefunguje v lednu? To má ČNB znovu devalvovat?
3. Po opatření ČNB se kurz dostal až na 27,720. Nyní je na 27,350. To znamená, že proti prosinci je dovozní zboží o 1,3% levnější. Dále se do lednového snížení cen promítly výprodeje patrně vyšší než v roce 2013.
4. Sama ČNB předpovídala pro rok 2014 inflaci podle kvartálů 1,7; 1,7; 1,6; 1,6. Tak buď mají její modely pravdu nebo je vše jinak.

Ale počkejme skutečně alespoň půl roku. Zatím co lidé reagují okamžitě, ekonomika má přece jen určitý lag, minimálně po dobu platnosti kontraktů.

S pozdravem.

pan Fiala ví, že hvězdy jsou

pan Fiala ví, že hvězdy jsou ODS nakloněny příznivě !!!!
Ekonomika nasbírá sílu ( 4.Q. +1,9% - nejvíce z EU !!!) .....a v odborných kruzích se již začíná šeptat, že to je zásluhou kroků a zásahů Nečasovo vlády)....(sic)

PS. ...teď ještě, aby si to uvědomil i lid ( resp. ca. 30% voličů ODS )....??!!

Mate moznost si vybrat,

Mate moznost si vybrat, petrofe :-))) na tomto uspechu se mohly podilet tyto faktory, ke kterym si tedy sam pridejte vahu, treba v procentech, jak se podilely na tom uspechu :-)

1) Necasova vlada, ktera ponekud zvysila dane...

2) CNB, ktera pristoupila k intervenci, aby predesla deflaci a udrzela inflaci nekde pod 2%, a tudiz -- NEUSKRTILA rust HDP... (s deflaci se tezko rozjisdi rust z krize ;-)))

3) vliv Nemecka, ktere stale jede (na rozdil od mnoha jinych statu EU), a ECB brzdi ve vztahu k Nemecku deflacni trend, coz nemusi byt zrovna vyhodne pro jine staty EU.

jako země s největším podílem

jako země s největším podílem exportu na HDP v celé Evropě, a trvale stagnujícím maloobchodním obratem, se pane viki samozřejmě nabízí ohodnotit nejvýše tu vaší nabídku č. 3 ( řekněme 50% )
Pak však jsou tu další dobré sinály, jako zlepšují se výběr daní ( o 18% ), lenivě a dlouhodobě spící inflace, rel. stabilní kurz koruny atd. ....které by se daly přisoudit bývalé vládě - řekněme ca. 40%.....pak té ČNB ca. 10%. Spokojen, či máte jiný názor????

K vasemu argumentu, ze ta

K vasemu argumentu, ze ta Necasova vlada nebyla zrovna :nejhorsi", bych pridal i to, ze se jim podarilo ziskat lepsi RATING. Tim padem, vyssi rating podporuje akciovy trh (dulezity faktor pro investory), a zaroven posiluje statni obligace, protoze obecne plati, ze cim vyssi rating, tim nizsi urokova sazba statnich dluhopisu, tedy -- nizsi naklady spojene s uvery.

Podminkou te ratingove agentury ovsem bylo, ze se ty reformy dotahnou do konce, coz tedy znamena, ze ten rating byl timto podmineny. Je na dalsi vlade ho tedy udrzet. :-) Ten rating vsak zvysila jen jedna agentura, takze tato vlada se bude muset hodne cinit...jinak rating pujde dolu.

souhlas....však už také

souhlas....však už také nechutný Zeman prohlásil, že jakmile "jeho" fond dosáhne prvního milionu. nakoupí státní dluhopisy....(sic)

Vsimnete si ale jedne

Vsimnete si ale jedne zajimave veci, kdyz nekteri nasi ekonomove zacnou hodnotit treba cinnost te Necasovy vlady, a hodnoti POUZE vybrane udaje, treba to mirne navyseni dani, pak pocitaji neco ve vztahu k HDP, inflaci, atd... ale NIKDE se neobjevi udaj, ktery by zhodnotil dusledek toho zvyseneho ratingu, jak toto se projevilo financni usporou pro stat. ;-) A dalsi faktory...

zatím si to žádný ze

zatím si to žádný ze skutečných, či samozvaných ekonomů nedovolil takto hodnotit, neboť vězte, že národ je stále "rozhněván" a bičován médii o neverending story P. Nečase a špercích pí. Nagové....!!!
Jediný, kdo se odvážil to napsat veřejně v MfD, byl včera pan Páral.

Rating České

Rating České republiky

Moody's A1 stabilně od roku 2002
Fitch A1 stabilně od roku 2008
S and P držel dlouhodobě A-, v 2008 zvýšil na A a v roce 2011 dokonce o dva stupně na AA- , takže hodnotí o stupeň lépe než předchozí dvě agentury.

Něco jiného jsou ovšem výnosy státních dluhopisů, které v ČR od roku 2005 rostly a od roku 2009 klesaly a nyní opět stoupají.

Před rokem měla ČR 2,01% nyní vzrostly na 2,43%, Francie z 2,24% na 2,38%, Rakousko z 1,96% na 2,13%, Německo u 1,54% na 1,76%, což není tak špatné.

Současnou tendencí je, že země, kterým se celkem daří výnosy zvyšují, země, které se rychle zotavují výnosy snižují.

Tak například Portugalsko z 6,40% na 5,21%, Maďarsko z 6,29% na 5,60%, Itálie z 4,49% na 3,87%, Slovensko z 3,95% na 2,53%!!!!,

Nic není jednoduché, zejména ne psychologie trhů.

Ne, toto bych asi ohodnotil

Ne, toto bych asi ohodnotil podobne, jako vy... ze nejvetsi podil (z techto faktoru) ma urcite politicke vedeni, protoze -- to co dela soukromy sektor, a podnikatele, se da ohodnotit tak, ze jedou vzdy na optimalni maximum -- v ramci mnoznosti, takze z tech zbyvajicich faktoru, to cele muze podporit a nebo "podelat" nejvice prave to politicke vedeni. Proto utoky politiku na CNB mohou byt nekdy opravnene, ale -- VETSINOU jde o odvadeni pozornosti od skutecnych problemu vlad. Dane, rozpocet (a dluhy), "investice" a prerozdelovani, socialni politika, u nas penzijni system, zdravotnictvi a skolstvi... s tim CNB nema nic moc spolecneho.

Hochu:-):-).. ti už se

Hochu:-):-).. ti už se nevrátí.....:-)

Je to umné falšování

Je to umné falšování skutečnosti, že ve stálých cenách byl v roce 2008 HDP 3.632 mld a v roce 2013 3.612 mld., a že jsme tudíž ztratili 5 let vývoje. I při mírném tempu růstu 2% bychom měli mít v roce 2013 HDP 4.170 mld a celkové ztráty národního hospodářství za toto období činí 1.508 mld.
Jen tak pro zajímavost - v roce 2009 byla čistá inflace -0,9 %, ale to ČNB nezajímalo. V roce 2012 byla 1,1 %, v roce 2013 podle čtvrtletí 1,0;, 1,1; 1,3; 1,4 %, takže žádné nebezpečí "deflace" nehrozilo.
Všechny údaje jsou čerpány přímo z ČNB.

já vás chápu čochtane, je to

já vás chápu čochtane, je to pro vás příliš složité....vy znáte spíše tu : ...na topole podle skal, zelený mužík zatleskal......n-tsss.

je velká škoda brekouši, že

je velká škoda brekouši, že neznáte tzv. princip Occamovy břitvy ( ....existuje li pro nějaký fakt, či jev, několik vysvětlení...je vhodné přijmout to nejméně komplikované ) sic.

No a v tomto případě je tedy nasnadě, že dobrý stav našich financí a ek. ukazatelů, či zlepšujícího výběru daní lze nejsnáze vysvětlit vhodnými zásahy P. Nečase....!!!!

Jsou lidi, kteří to naopak

Jsou lidi, kteří to naopak budou považovat za setrvačnost po Rusnokovi a jiní, kteří to budou vysvětlovat důvěrou v Babiše :-) Je vidět, že je ten Babiš zvyklej makat - hned se to projevilo ;-)

Occamova břitva je dobrý nástroj, ale vždy nemusí přinést správný výsledek.

stačí mít oči a uši otevřené

stačí mít oči a uši otevřené a číst a naslouchat.......dále sledovat statistiky a ek. zprávy.
Nic složitého.....hlavně ne být celý den pod vodou v tom vašem špinavém rybníku....

a kroků paní Nagyové - do

a kroků paní Nagyové - do Pařížské, pomáhala zvýšit HDP u klenotníka /můj ty Bože/..

Vážený Gardnesi, Každý řádný

Vážený Gardnesi,

Každý řádný hospodář musí umět při získávání zakázek dělat spolehlivé řádové odhady. Uměli je perfektně i naši předkové, jak jsem se mohl přesvědčit ze zápisníčku zakázek ing. Emila Kolbena i z některých údajů o Tomášovi Baťovi.

Dovolte mi uvést ještě jeden odhad. Pokud je zaměstnanců s minimálními platy v současné době cca 100.000 a minimální mzda 8.500 Kč, tak při znalosti struktury pracovníků, kteří minimální mzdu pobírají (převážně pohostinství a úklidové činnosti) lze udělat pesimistický odhad, že po zvýšení minimální mzdy o 1000 Kč přijde z nich o práci cca 20.000, maximálně cca 30.000.

To jsou věci, který musí umět každý řádný hospodář, který má jen o trochu lepší znalosti, než takový blbý účetní, jako jsem já.

Jenomže za komunismu se příliš nekalkulovalo, tam se plnilo. Osobní zodpovědnost sice trochu byla, ale přílišné riziko rozhodnutí na vlastní kůži nikdy nenesl. A na školách se dnes neučí hospodaření, ale "ekonomie", a to pouze z jedné knihy. Ale řada těch, kteří skutečně podnikají, se to již naučila. Jak však ukazuje zkušenost, v politice a na Virtually jich zase příliš není. Bývalo, bývalo.

S pozdravem

Domnívám se, že úbytek v této

Domnívám se, že úbytek v této kategoírii zaměstnanců bude nepatrný. (důvody jsou nasnadě)

Jinou věcí je, že tento mzdový impuls bude znamenat nárokové tlaky u vyšších vrstev zaměstnanců. Významnější důsledky budou tam.

Vážený pane Ševečku, jak

Vážený pane Ševečku,

jak jste mohl pozorovat, tak diskuse se stále více vede směrem ne k věci, ale k osobě. A horlivě diskutují ti, kteří o věci toho mnoho nevědí. Tak diskusi k recenzi knihy Racionální optimista vedli především ti, kteří knihu ani neměli v ruce, natož, aby ji četli.

Také k minimální mzdě (a to i v parlamentu) diskutují ti, kteří o této problematice toho příliš nevědí. Nevědí například, že minimální mzdu berou ze značné části pracovníci jen z formálních daňových důvodů a že jejich zdrojem výdělku jsou jiné, státu nepřiznané aktivity (například spropitné nebo jiná přímá dýška). A tito pracovníci jsou pro zaměstnavatele nezbytní (například číšníci), takže je příliš propouštět nebude.

Máte ale pravdu v tom, že zvýšení minimální mzdy bude vyvozovat určitý tlak na celkové zvyšování mezd. Ale ani tam to nebude katastrofa. Běžný růst mezd se pohybuje v nominálu od 1 do 3 %, takže těch 0,1% zas tak velký tlak vyvozovat nebude. Pozorovatelné to však bude. Ale o tom se diskuse nevedla, protože toho si převážná část diskutujících není vědoma.

S přátelským pozdravem

Ano. Děkuji za odpověď.

Ano. Děkuji za odpověď.

(trochu provokace - domnívám se, že v Česku je ještě stále /oproti "západu"/ příliš nízká úroveň šedé ekonomiky, tedy toho života lidí, který stále uniká z oprátky "demokratického státu", a vystačí si bez státního dozoru; každé další státní opatření proti ve skutečnosti pomáhá rozšiřování této části spontánního řádu lidské interakce.
V této souvislosti - vzhledem k tomu, že největší část daňových výnosů státu /kromě "pojištění"/ jde z DPH, domnívám se, že registrační pokladny a jiné blbosti už moc nemohou zabrat, protože plátcem dph je už i malý hokynář ve večerce)

P.s.: Ad personam je oblíbená metoda užitečných mentálních insuficientů.

To si vyřiďte bokem.

To si vyřiďte bokem.

___________________________________________________________________________________